Zapraszamy do udziału w Projekcie „Skarby mojej rodziny – transmisja międzypokoleniowa” organizowanym w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki, pn.„Międzypokoleniowe Centra Edukacyjne – wsparcie integracji międzypokoleniowej” przez Instytut Transmisji Kulturowej.
Koncepcja projektu w skrócie
„Skarby Mojej Rodziny – transmisja międzypokoleniowa” to projekt, którego założeniem jest
potrzeba zachowania elementów dziedzictwa kulturowego przechowywanego w pamięci
najstarszego pokolenia. Zakłada on przekonanie do tej idei uczestników projektu, zwłaszcza
uczniów, nauczycieli oraz członków społeczności lokalnych, w tym seniorów oraz podjęcie
działań, które będą materialną realizacją tej idei.
Wydarzenie artystyczne
Podstawowe działanie polega na realizacji w ramach Szkoły wydarzenia artystycznego
„Otwórz oczy” prowadzonego przez Joszka Brodę. Do udziału w działaniu zapraszamy
wszystkich uczniów, nauczycieli i przedstawicieli społeczności lokalnej, w tym seniorów, w
szczególności babcie i dziadków, gdyż realizacja projektu ma służyć ożywianiu
międzypokoleniowych więzi.
Konkurs
W ramach Projektu Szkoła przystępuje do konkursu, który ma dwa etapy: wewnątrzszkolny i
międzyszkolny. Mogą wziąć w nim udział wszyscy uczniowie. Konkurs polega na
przygotowaniu prezentacji dotyczącej skarbów kultury, które przechowywane są w pamięci
starszych pokoleń.
Cel projektu
– podniesienie wrażliwości uczestników na znaczenie pielęgnowania międzypokoleniowych
więzi rodzinnych, zwłaszcza z najstarszym pokoleniem
– wzrost świadomości uczniów, nauczycieli oraz przedstawicieli społeczności lokalnej i
szerszej publiczności na temat znaczenia międzypokoleniowej transmisji kulturowej oraz
znaczenia wzmacniania własnej tożsamości kulturowej
– podniesienie motywacji do aktywnego uczestnictwa w procesie międzypokoleniowej
transmisji kulturowej uczestników i szerszej publiczności
– podniesienie świadomości uczestników i szerszej publiczności na temat wartości dóbr
kultury przechowywanych w pamięci najstarszego pokolenia oraz podniesienie motywacji do
zachowania i utrwalenia tego dziedzictwa
– podniesienie świadomości uczestników na temat znaczenia umiejętności korzystania z
osiągnięć techniki przez młode pokolenie dla zachowania elementów dziedzictwa
przechowywanych w pamięci najstarszego pokolenia
– wzrost wiedzy uczestników na temat ochrony własności intelektualnej, ochrony wizerunku i
krytycznego podejścia do publikowanych treści w Internecie i mediach społecznościowych
– zwiększenie integracji i współpracy międzypokoleniowej uczniów i ich rodziców, dziadków
i pradziadków
– podnoszenie zrozumienia i widoczności wspólnoty interesów między pokoleniami
– budowanie społeczeństwa wiedzy
– rozszerzenie oferty edukacji pozalekcyjnej oraz pozaszkolnej.