STATUT FUNDACJI
Rozdział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Debora Broda i Józef Broda niniejszym ustanawia fundację. Fundacja nosi nazwę: Instytut Transmisji Kulturowej.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundacja została utworzona dla realizacji opisanego w niniejszym statucie celu społecznie użytecznego, zgodnego z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa
(w szczególności ustawy o fundacjach oraz ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie) oraz niniejszego Statutu.
§ 2.
- Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Fundacji jest miejscowość Istebna, powiat cieszyński, województwo śląskie.
- Fundacja może tworzyć oddziały, filie i przedstawicielstwa w kraju i za granicą, a także przystępować do spółek, organizacji i fundacji w kraju i za granicą.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Fundacja może posługiwać się pieczęcią zawierającą z nazwą i adresem Fundacji.
§ 3.
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§4.
Fundacja może ustanowić odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
Rozdział II. CELE, ZASADY, FORMY i ZAKRES DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI
§ 5.
- Głównym celem statutowym Fundacji jest podniesienie jakości życia jednostek, rodzin i społeczności dzięki uczestnictwu w procesie transmisji kulturowej, obejmującym dziedzictwo kultur Rzeczypospolitej oraz zdobycze i osiągnięcia ludzkości, zwłaszcza cywilizacji zachodniej.
- Pośrednimi celami statutowymi Fundacji są:
Zbadanie aktualnego stanu społeczeństwa w zakresie świadomości i uczestnictwa w transmisji kulturowej oraz poczucia tożsamości wraz z określeniem przyczyn tego stanu i wypracowaniem rozwiązań,
Wzmocnienie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
Uświadomienie znaczenia uczestnictwa w procesie transmisji kulturowej oraz wartości dziedzictwa kulturowego dla jakości życia oraz siły i trwałości więzi społecznych,
Zarejestrowanie, udokumentowanie i zarchiwizowanie zasobów związanych z elementami dziedzictwa kulturowego i dziedzictwa historycznego, istniejących w pamięci jednostek, zwłaszcza najstarszego pokolenia oraz przekazanie tych zasobów następnym pokoleniom jako wsparcie w aktywnym uczestnictwie w procesie transmisji kulturowej,
Wzrost pozytywnego odbioru społecznego i zbudowanie pozytywnego wizerunku działań związanych z kultywowaniem dziedzictwa oraz utrwalenie przekonania o atrakcyjności tych działań, zwłaszcza w młodym pokoleniu,
Zwiększenie ilości osób uczestniczących aktywnie w procesie transmisji kulturowej, w tym osób zagrożonych w różny sposób wykluczeniem społecznym, w szczególności: osób w trudnej sytuacji życiowej, osób niepełnosprawnych, seniorów,
Poprawa jakości międzypokoleniowego procesu transmisji kulturowej oraz rekonstrukcja tego procesu w miejscach, gdzie transmisja międzypokoleniowa nie jest już możliwa oraz wzrost współpracy międzyśrodowiskowej w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego, tożsamości, kultywowania i pielęgnowania tradycji,
Pogłębienie wiedzy związanej z dziedzictwem lokalnym, narodowym i uniwersalnym oraz upowszechnienie i podtrzymanie tradycji narodowej, wiedzy o historii, kulturze oraz ugruntowanie postawy patriotycznej i gotowości pielęgnowania polskości i rozwijania świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
Wsparcie transmisji kulturowej obejmującej mniejszości narodowe i etniczne oraz podtrzymanie i rozwój języków regionalnych,
Wzmocnienie więzi rodzinnych i społecznych oraz wsparcie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych dzięki uczestnictwu w procesie transmisji kulturowej,
Podniesienie jakości spędzania wolnego czasu, odpoczynku i rozrywki dzięki aktywnemu uczestnictwu w transmisji kulturowej oraz wsparcie i upowszechnienie kultury fizycznej,
Poprawa ochrony i promocji zdrowia oraz wsparcie macierzyństwa, rodzicielstwa i ochrony praw dziecka, w szczególności: wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie wpływania na poprawę samopoczucia, usprawniania regulacji emocjonalnej, budowania bezpiecznych więzi i polepszania stanu psychicznego dzięki uczestnictwu w służących tym celom elementom transmisji kulturowej oraz czerpaniu z bogactwa dziedzictwa przyrodniczego i powiększaniu wiedzy w tym zakresie,
Zmniejszenie zagrożenia uzależnieniami i patologią społeczną dzięki włączaniu osób zagrożonych tymi zjawiskami w proces transmisji kulturowej,
Wzrost jakości wykonawczej i twórczej związanej z aktywnym uczestnictwem w transmisji kulturowej i uprawianiem sztuki,
Zwiększenie dostępności do dóbr kultury oraz możliwości uprawiania sztuki,
Podniesienie jakości nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania w kontekście zagadnień związanych z transmisją kulturową, dziedzictwem kulturowym i uprawianiem sztuki,
Wzrost uczestnictwa w zdobyczach i osiągnięciach ludzkości, w szczególności cywilizacji zachodniej oraz upowszechnienie i utrwalenie wolności i praw człowieka,
Zbudowanie narzędzi i zwiększenie kompetencji liderów w zakresie wspierania procesu transmisji kulturowej,
Wzrost integracji środowisk naukowo-badawczych ze środowiskami związanymi z kulturą i sztuką na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i jego kultywowania,
Wsparcie rodziny, dzieci, młodzieży, osób w trudnej sytuacji, ofiar katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą, szczególnie poprzez pomoc społeczną i charytatywną, by umożliwić im uczestnictwo w procesie transmisji kulturowej oraz w kultywowaniu dziedzictwa kulturowego i uprawiania sztuki,
Wzbogacenie przestrzeni publicznej oraz sfery przedmiotów codziennego użytku o elementy nawiązujące do dziedzictwa kulturowego i sztuki,
Wzbogacenie i wsparcie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej w kontekście dziedzictwa kulturowego i sztuki,
Zbudowanie narzędzi umożliwiających włączenie elementów kultury, zwłaszcza kultury transmisyjnej w procesy związane z gospodarką oraz wprowadzenie tych elementów do oferty rynkowej,
Wsparcie wzrostu gospodarczego i przedsiębiorczości, szczególnie przez wzbogacenie oferty turystyki kulturowej i krajoznawczej oraz wzrost jej atrakcyjności, jakości i dostępności,
Wzrost wiedzy historycznej i kulturowej oraz aktywnego uczestnictwa w kultywowaniu dziedzictwa kulturowego Rzeczypospolitej wśród Polonii i Polaków za granicą,
Wzrost znajomości dziedzictwa kulturowego Rzeczypospolitej za granicą oraz wsparcie integracji cudzoziemców na bazie wartości istniejących w polskiej kulturze oraz wzrost współpracy i kontaktów między społeczeństwami.
- Działalność statutowa Fundacji w zakresie objętym przepisami ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jest działalnością pożytku publicznego może być prowadzona nieodpłatnie, jak i odpłatnie.
- Fundacja prowadzi działalność statutową pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności.
- Prowadzenie przez Fundację:
nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
odpłatnej działalności pożytku publicznego lub
działalności gospodarczej
wymaga rachunkowego oraz organizacyjnego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
§ 6.
- Cele statutowe Fundacji realizowane są przez:
- Działalność zgodną z celami statutowymi, zwłaszcza w dziedzinie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego oraz w dziedzinie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania, w szczególności:
- inicjowanie, organizowanie, prowadzenie, finansowanie badań naukowych i badań terenowych, dokumentowanie i archiwizowanie
- organizację, prowadzenie oraz wspieranie wydarzeń służących realizacji celów statutowych, w szczególności: konferencji, sympozjów, warsztatów, spotkań, szkoleń, targów, konkursów, imprez, koncertów, festiwali, festynów, imprez masowych, happeningów, pokazów filmowych, pokazów teatralnych, wystaw, plenerów, zlotów, obozów
- organizację, prowadzenie oraz wspieranie projektów, programów, strategii, planów związanych z celami statutowym,
- Działalność promocyjną w środkach społecznego przekazu, organizowanie kampanii promocyjnych, edukacyjnych i informacyjnych oraz inicjatyw społecznych zgodnych z celami statutowymi,
- Działalność wydawniczą i publikacyjną oraz produkcyjną,
- Działalność szkoleniową, edukacyjną, prowadzenie poradnictwa i wsparcia środowiskowego, wsparcia lokalnych inicjatyw, w szczególności poprzez:
- - organizację, prowadzenie i wspieranie szkoleń, kursów, konsultacji, seminariów, szkół, akademii, ognisk, ośrodków, klubów, forów, grup wsparcia, poradni, środowisk kulturotwórczych, zespołów, świetlic, funduszy stypendialnych,
- Tworzenie bazy materialnej dla realizacji działań statutowych wraz z zapleczem technicznym: tworzenie placówek, ośrodków, obiektów kultury, galerii, pracowni, bazy noclegowej, obiektów turystycznych, muzeów, miejsc spotkań, domów pracy twórczej,
- Działalność społeczną i charytatywną
- udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa w zakresie ochrony własności intelektualnej i ochrony wizerunku i danych osobowych
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy
- udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
- promocji i organizacji wolontariatu
- udzielanie pomocy finansowej i materialnej,
- Działania na rzecz rozwoju i promocji turystyki krajobrazowej, historycznej i kulturowej w Polsce,
- Działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
- Fundacja realizuje swoje cele także poprzez współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi oraz organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celami statutowymi Fundacji oraz poprzez współpracę krajową i zagraniczną ze świeckimi osobami prawnymi i kościelnymi osobami prawnymi.
- Fundacja może być członkiem innych organizacji społecznych, których cele oraz działalność są zbieżne z celami statutowymi Fundacji.
- Dla osiągnięcia swych celów statutowych Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych i fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji.
Rozdział III. MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 7.
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 1.000,00 złotych.
- Na majątek Fundacji składają się fundusz założycielski oraz dochody i środki uzyskane w toku jej działania.
§ 8.
- Dochody Fundacji pochodzą z:
- darowizn, spadków, zapisów od osób krajowych i zagranicznych
- dotacji i subwencji osób prawnych lub fizycznych
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw majątkowych,
- odsetek od lokat bankowych,
- funduszy pomocowych UE,
- innych źródeł
- Dochody pochodzące z subwencji, spadków, darowizn i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów statutowych fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- Fundacja przeznacza cały dochód na realizację celów statutowych z zakresu pożytku publicznego.
§ 9.
Zabronione jest:
udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej założyciela, członków organów fundacji lub jej pracowników oraz osób, z którymi założyciel fundacji, członkowie jej organów oraz jej pracownicy pozostają w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
przekazywanie majątku Fundacji na rzecz jej założyciela, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
wykorzystywania majątku na rzecz założyciela fundacji, członków organów Fundacji lub jej pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji
zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą założyciel fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 10.
Fundacja może prowadzić – w zakresie nie pokrywającym się z działalnością pożytku publicznego - także inną dodatkową działalność, z tym, że cały dochód z tej dodatkowej działalności winien być przeznaczony na realizację działalności w sferze pożytku publicznego.
Dodatkowa działalność, o której mowa w ust. 1 winna służyć wyłącznie potrzebom związane z realizacją celów statutowych Fundacji.
Rozdział IV. ORGANY FUNDACJI
§ 11.
- Członkowie organów Fundacji wykonują swoje funkcje społecznie i nie mogą za wykonaną pracę pobierać wynagrodzenia z Fundacji, chyba, że Rada Fundacji postanowi inaczej.
- Członkowie organów Fundacji odpowiadają wobec Fundacji za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu, chyba że nie ponoszą winy.
- Członkowie organów Fundacji powinni przy wykonywaniu obowiązków dołożyć staranności wynikającej z zawodowego charakteru swojej działalności.
Członkowie organów Fundacji wykonujący swoje obowiązki społecznie, są obowiązani dokładać przy tym należytej staranności.
- Jeżeli szkodę, o której mowa w ust. 1, wyrządziło kilka osób wspólnie, osoby te ponoszą odpowiedzialność solidarną.
§ 12.
Organami Fundacji są:
Rada Fundacji – o ile zostanie powołana jednomyślną uchwałą Fundatorów,
Zarząd Fundacji,
Komitet Honorowy – o ile zostanie powołany.
Do czasu powołania Rady Fundacji, kompetencje zastrzeżone statutem dla Rady Fundacji realizują Fundatorzy.
Fundatorzy realizują przewidziane niniejszym statutem uprawnienia w drodze jednomyślnej uchwały.
§ 13.
- Rada Fundacji, zwana dalej „Radą” jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, nadzorczych, stanowiących, opiniodawczych i kontrolnych. Rada nie podlega Zarządowi w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej i nadzoru.
- Rada składa się z trzech do pięciu członków.
- Członków Rady powołują Fundatorzy na okres wspólnej 5-letniej kadencji.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- Członkowie Rady:
- nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w stosunkach: małżeństwa, wspólnego pożycia, pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku:
- Upływu kadencji
- Śmierci
- Długotrwałej i ciężkiej choroby uniemożliwiającej dalsze pełnienie funkcji
- Złożenia pisemnej rezygnacji z członkostwa
- Utraty zdolności do bycia Członkiem Rady Fundacji, na skutek zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 5 lub zaistnienia konfliktu interesów, o którym mowa w ust.7.
- Odwołania.
- Członkowie Rady Fundacji nie mogą prowadzić lub uczestniczyć w prowadzeniu interesów pozostających w konflikcie z interesami Fundacji.
- Odwołanie ze składu Rady może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Ponadto Fundatorzy mogą odwołać w każdym czasie członka Rady Fundacji z własnej inicjatywy lub na jego wniosek.
§ 14.
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu albo innego członka Rady. Zaproszenia na posiedzenie Rady winny być doręczone członkom Rady listami poleconymi, na co najmniej 7 dni przed planowanym posiedzeniem Rady. Zaproszenie winno zawierać co najmniej: datę, miejsce i czas posiedzenia Rady, porządek obrad oraz ewentualne projekty uchwał. W przypadku obecności wszystkich członków Rady, posiedzenie może się odbyć także bez formalnego zwołania, o ile nikt z obecnych jej członków nie wyrazi na piśmie swojego sprzeciwu co do odbycia.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Dla podejmowania uchwał konieczna jest obecność co najmniej 2/3 statutowego składu Rady.
- Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu Rady Fundacji.
§ 15.
- Rada jest najwyższym organem Fundacji.
- Do zadań Rady należy w szczególności:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- kontrola oraz ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań i ocena rocznego sprawozdania finansowego, i sprawozdania z działalności fundacji
- nadzór oraz kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
- podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji
- wyrażanie zgody na zmiany w Statucie Fundacji, których dokonuje Zarząd w myśl § 20 ust. 2) niniejszego Statutu.
- uchwalenie regulaminu określającego tryb pracy Zarządu i podział czynności pomiędzy członków Zarządu,
- zatwierdzanie programów działania Fundacji oraz preliminarza budżetu rocznego Fundacji,
- przyjmowanie okresowych sprawozdań oraz zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji i sprawozdania z działalności fundacji, a także podejmowanie uchwał dotyczących wyniku finansowego Fundacji,
- ustanawianie zasad udzielania dotacji i innych form pomocy ze środków Fundacji,
- przeprowadzanie przez wydelegowanych członków Rady lub przez osoby powołane przez Radę, inspekcji gospodarki Fundacji, kontroli ksiąg rachunkowych, badania słuszności i celowości poczynionych wydatków,
- podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją,
- uchwalenie Regulaminu Rady Fundacji
§ 16.
(uchylony)
§ 17.
- Rada Fundacji, w celu wykonywania swych zadań, jest uprawniona w szczególności do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
- Uprawnienia opisane w ust. 1 przysługują także Fundatorom. Każdy z Fundatorów może realizować ww. uprawnienia samodzielnie. Zapis stosuje się odpowiednio do każdej z osób, o której mowa w § 28 ust. 2 i 4.
§ 18.
- Zarząd Fundacji, w swoim pierwotnym składzie, jest powoływany przez Fundatorów.
- Do Zarządu Fundacji z mocy Statutu należą:
- Debora Broda– jako Prezes Zarządu;
- Józef Broda – jako Członek Zarządu.
- Zmiany w składzie Zarządu dokonywane są przez Fundatorów.
- (uchylony)
§ 19.
- Zarząd Fundacji składa się z 2 do 5 członków i powoływany jest na okres wspólnej 5-letniej kadencji.
- Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, ubezwłasnowolnienia, zrzeczenia się mandatu, odwołania z zarządu albo upływu kadencji.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 20.
Do kompetencji Zarządu Fundacji należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do zakresu działania Rady Fundacji.
Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością. W tym zakresie Zarząd w szczególności:
reprezentuje Fundację na zewnątrz,
sprawuje bieżący i ogólny zarząd nad majątkiem Fundacji,
wydaje zarządzenia lub uchwala regulaminy w sprawach wewnętrznych Fundacji nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji.
sporządza sprawozdania z działalności Fundacji
powołuje i odwołuje osoby zajmujące kierownicze stanowiska,
ustala zasady zatrudnienia, wynagradzania oraz wielkości środków przeznaczonych na wynagrodzenia dla pracowników, w sposób zgodny z wytycznymi Rady Fundacji
przedstawia okresowe i wieloletnie plany działania Radzie Fundacji,
tworzy i znosi oddziały, zakłady i inne jednostki organizacyjne Fundacji za zgodą Rady Fundacji
wprowadza konieczne zmian do Statutu Fundacji na mocy jednomyślnej uchwały Zarządu Fundacji i za zgodą Rady Fundacji, wyrażoną w formie uchwały.
Zarząd ponosi odpowiedzialność za prowadzenie rachunkowości fundacji.
§ 21.
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji uprawniony jest każdy z członków Zarządu działający samodzielnie.
§ 22.
Do ważności uchwał Zarządu wymagana jest zwykła większość głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy jego członków. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa.
§ 23.
Rada Fundacji może zdecydować o powołaniu Komitetu Honorowego Fundacji.
Komitet Honorowy Fundacji jest ciałem opiniodawczo-doradczym Rady Fundacji.
Skład Komitetu Honorowego ustala Rada Fundacji.
W skład Komitetu Honorowego winny wchodzi co najmniej 3 osoby.
Do Komitetu winny być wybierane wyłącznie osoby cieszące się powszechnym autorytetem oraz zaufaniem społecznym.
Rada Fundacji może w każdym czasie dokonać zmian w składzie Komitetu Honorowego.
Rada Fundacji uchwala - na wniosek Komitetu Honorowego - Regulamin Działania Komitetu Honorowego.
Rozdział V. ŁĄCZENIE FUNDACJI
§ 24.
Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją, na warunkach określonych umową obu Fundacji.
Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Rada Fundacji w drodze uchwały.
Rozdział VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25.
Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku i w innych wypadkach wskazanych w ustawach.
§ 26.
Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji. Wniosek musi zostać podjęty w drodze uchwały wymagającej 2/3 głosów Zarządu.
§ 27.
Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się instytucjom, których działalność odpowiada celom statutowym fundacji.
§ 28.
- W przypadku śmierci jednego z Fundatorów, pozostający przy życiu Fundator samodzielnie realizuje uprawnienia, zastrzeżone niniejszym statutem dla Fundatorów.
- W przypadku śmierci obu Fundatorów, w prawa Fundatorów wstępują ich wspólni spadkobiercy, pełnoletni w dniu śmierci drugiego z Fundatorów.
- W razie wstąpienia w prawa Fundatorów więcej niż jednego spadkobiercy, uprawnienia zastrzeżone niniejszym statutem na rzecz ww. osób, realizowane są w drodze uchwały, podejmowanej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych osób.
- W przypadku śmierci spadkobiercy, który wstąpił w miejscu Fundatorów, zgodnie z ust. 2, w przysługujące mu prawa wstępuje osoba wyznaczona w tym celu testamentem, jeżeli dopuszczają to przepisy prawa polskiego